Presiden PAS Selamatkan Mangsa Lemas

Tuesday, November 24, 2009

Kenyataan Akhbar UMNO Cawangan SPR

KENYATAAN AKHBAR
PENGERUSI
SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA
KEDUDUKAN KERUSI DEWAN UNDANGAN NEGERI N.3 KOTA SIPUTEH,
KEDAH
1. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Malaysia telah menerima
pemakluman daripada Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah
pada 17 Ogos 2009 yang menyatakan terdapat kekosongan luar
jangka di bawah Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah
apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Siputeh, YB
Dato’ Hasan bin Sarif dikatakan telah gagal hadir dalam Dewan
Undangan Negeri dengan tiada kebenaran Speaker di dalam dua kali
mesyuarat berturut-turut.
2. Sehubungan dengan itu, SPR pada hari ini, 01 September
2009 telah mengadakan Mesyuarat Khas bagi membincangkan
perkara tersebut. Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan
Kedah menyatakan jika mana-mana ahli bagi Dewan Negeri tiada
hadir di dalam Dewan dengan tiada kebenaran Speaker di dalam dua
kali mesyuarat berturut-turut maka tempatnya itu hendaklah menjadi
kosong.
3. Fasal (5) Perkara 53 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah,
memberi SPR kuasa untuk memastikan jika ada berlakunya
2
kekosongan luar jangka dan tarikh berlakunya kekosongan luar
jangka itu.
4. Dalam menjalankan kuasanya di bawah Fasal (5) Perkara 53
Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah, SPR perlu menentukan
bahawa ADUN Kota Siputeh itu tidak hadir di dalam dua kali
mesyuarat berturut-turut dan ADUN itu diberi peluang untuk
menjelaskan keadaan yang menyebabkan beliau tidak dapat hadir
dalam mesyuarat tersebut.
5. Berdasarkan kepada fakta yang dikemukakan, ADUN Kota
Siputeh telah tidak hadir tanpa kebenaran Speaker pada Mesyuarat
Kelima Penggal Persidangan Pertama Dewan Negeri pada
19 April 2009 dan Mesyuarat Pertama Penggal Persidangan
Kedua Dewan Negeri pada 9 Ogos 2009.
6. Berdasarkan ketidakhadiran tersebut Speaker telah
memaklumkan Pejabat Pilihan Raya Negeri Kedah melalui surat
bertarikh 17 Ogos 2009 bahawa kerusi ADUN N.3 Kota Siputeh
menjadi kosong menurut Perkara 51 Undang-Undang Tubuh
Kerajaan Kedah.
7. Dalam memutuskan isu ketidakhadiran di dalam dua kali
mesyuarat berturut-turut, takrif perkataan “mesyuarat” (meeting),
“penggal persidangan” (session) dan “persidangan” (sitting) telah
diberi perhatian dan pentafsirannya menurut Perkara 2 Undang-
Undang Tubuh Kerajaan Kedah dan Peraturan 96 Peraturan3
Peraturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Kedah Darul Aman.
Bagi memperlengkap tafsiran kepada perkataan yang tersebut di
atas, Fasal (1) Perkara 53 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah
dan Peraturan 11 Peraturan-Peraturan Mesyuarat Dewan Undangan
Negeri Kedah Darul Aman juga telah dirujuk.
8. Menurut Warta Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman
(K.P.U.5/2009) DYMM Sultan Kedah telah mengisytiharkan bahawa
19 April 2009 pukul 9.00 pagi sebagai tarikh dan waktu bagi
Mesyuarat Kelima Penggal Persidangan Pertama Dewan
Undangan Negeri Kedah. Di bawah Warta Kerajaan (K.P.U.
10/2009) pula, DYMM Sultan Kedah telah mengisytiharkan bahawa 9
Ogos 2009 pada pukul 9.00 pagi sebagai tarikh dan waktu bagi
Mesyuarat Pertama Penggal Persidangan Kedua Dewan
Undangan Negeri Kedah.
9. P. Ramanatha Aiyar di dalam buku beliau, The Law Lexicon –
The Encyclopaedic Law Dictionary with Legal Maxims, Latin Terms,
Words & Phrases, Edisi Kedua, Cetakan Semula 2007 (Wadhwa and
Company Nagpur, Law PUblisher) di muka surat 386, telah
menakrifkan perkataan consecutive meetings ertinya Meetings,
one immediately following the other.
10. Berdasarkan kepada perenggan 8 di atas dan takrif perkataan
“consecutive meetings”, Mesyuarat Kelima Penggal Persidangan
Pertama Dewan Undangan Negeri Kedah dan Mesyuarat Pertama
4
Penggal Persidangan Kedua Dewan Undangan Negeri Kedah
bukanlah “consecutive meetings” dalam erti kata Perkara 51.
11. Sehubungan dengan itu, adalah tidak tepat jika dikatakan
bahawa ADUN tersebut tidak hadir dalam dua mesyuarat berturutturut.
Ini adalah kerana mesyuarat yang tidak dihadiri oleh ADUN
berkenaan bukanlah dua mesyuarat berturut-turut di dalam satu
penggal persidangan. Sebaliknya ia adalah dua mesyuarat berturutturut
bagi dua penggal yang berbeza. (Tempoh masa antara penggal
persidangan pertama dan penggal persidangan kedua ialah selama 3
bulan 20 hari).
12. Bagi isu sama ada ADUN Kota Siputeh diberi peluang untuk
menjelaskan keadaan yang menyebabkan beliau tidak dapat hadir
dalam mesyuarat pada 9 Ogos 2009, SPR telah meneliti surat
daripada ADUN Kota Siputeh kepada Speaker bertarikh 10 Ogos
2009 yang memohon maaf kerana tiada dapat hadir dalam sidang
Dewan pada 9 Ogos 2009. Bersama-sama surat tersebut turut
dilampirkan Surat Cuti Sakit daripada doktor yang mendapati beliau
tidak sihat untuk menjalankan tugas selama dua hari iaitu dari 9 Ogos
2009 hingga 10 Ogos 2009 dan kenyataan bahawa beliau telah
menghantar sms kepada Ketua Pembangkang memaklumkan
ketidakhadiran beliau pada sidang Dewan hari tersebut kerana sakit
dada.
5
13. Berdasarkan dokumen yang ada dan setelah meneliti fakta
ketidakhadiran ADUN Kota Siputeh pada 9 Ogos 2009, SPR
mendapati bahawa ketidakhadirannya itu adalah disebabkan beliau
sakit berdasarkan kepada Surat Cuti Sakit yang dilampirkan pada
surat kepada Speaker yang bertarikh 10 Ogos 2009. Walau
bagaimanapun, tiada apa-apa maklumat yang diterima oleh SPR
sama ada penjelasan tersebut telah diberi pertimbangan atau
sebaliknya.
14. Di samping itu tiada maklumat yang diterima oleh SPR
berhubung dengan rujukan oleh Speaker mahu pun ADUN Kota
Siputeh kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan di bawah
Peraturan-Peraturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Kedah
Darul Aman.
15. Ini adalah kerana Jawatankuasa Hak dan Kebebasan
mempunyai kuasa yang diperuntukkan di bawah Peraturan 78
Peraturan-Peraturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Kedah
Darul Aman untuk menimbangkan kuasa-kuasa, hak dan kebebasan
Dewan. Kuasa Speaker untuk memberikan kebenaran kepada
ADUN tidak hadir dalam mesyuarat Dewan kerana sakit merupakan
satu dari perkara yang terangkum dalam kuasa, hak dan kebebasan
Dewan. Erskine Mya’s Treatise On The Law, Privileges,
Proceedings and Usage of Parliament, di muka surat 75
menjelaskan erti What Constitutes Privelege sebagai other such
rights and immunities such as the power to punish for contempt and
the power to regulate its own constitution belong primarily to
6
each House as a collective body, for the protection of its Members
and the vindication of its own authority and dignity.
16. Oleh sebab tidak terdapat mana-mana peruntukan dalam
undang-undang dan Peraturan-Peraturan Mesyuarat Dewan, maka
isu berhubung dengan ketidakhadiran ADUN kerana cuti sakit wajar
dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan bagi
menjelaskan sama ada alasan sakit yang diberi setelah Dewan
bersidang boleh diterima oleh Speaker. Maka SPR berpendapat
bahawa Peraturan 78 Peraturan-Peraturan Mesyuarat Dewan
Undangan Negeri Kedah telah tidak dirujuk langsung bagi membantu
SPR dalam memutuskan dan menghilangkan apa-apa keraguan di
pihak SPR berhubung dengan isu yang dinyatakan dalam perenggan
12.
17. Setelah meneliti dokumen dan mengkaji fakta yang
dikemukakan kepada SPR serta kedudukan undang-undang yang
berkaitan, pada menjalankan kuasa di bawah Fasal (5) Perkara 53
Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah, SPR memutuskan bahawa
Mesyuarat yang tidak dihadiri oleh ADUN Kota Siputeh bukanlah
dua mesyuarat berturut-turut di dalam satu penggal persidangan
dalam erti kata Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan
Kedah Darul Aman. Sebaliknya ia adalah dua mesyuarat
berturut-turut untuk dua penggal yang berbeza (Tempoh masa
antara penggal persidangan pertama dan penggal persidangan
kedua ialah selama 3 bulan 20 hari). Surat Cuti Sakit yang
dikemukakan oleh ADUN Kota Siputeh diterima oleh SPR
7
sebagai penjelasan mengenai ketidakhadiran beliau dalam
mesyuarat Dewan pada 9 Ogos 2009. SPR juga mendapati
bahawa kegagalan ADUN Kota Siputeh itu menghantar Surat
Cuti Sakit kepada Speaker lebih awal (selewat-lewatnya pada 9
Ogos 2009) tidak menjadikan Surat Cuti Sakit itu terbatal. SPR
berpendapat bahawa sebelum Perkara 51 Undang-Undang
Tubuh Kerajaan Kedah Darul Aman digunakan, ia hendaklah
terlebih dahulu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan
Kebebasan Dewan. SPR memutuskan bahawa tiada berlaku apaapa
kekosongan pada kerusi ADUN N.3 Kota Siputeh.”.
18. SPR juga memutuskan bahawa kerusi ADUN N.3 Kota Siputeh
masih disandang oleh YB. Dato’ Abu Hassan b. Sarif yang beliau
menangi dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 yang lepas.
Sekian, terima kasih.
(TAN SRI DATO’ SERI ABDUL AZIZ BIN MOHD YUSOF)
Pengerusi
Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia
01 September 2009

No comments:

Post a Comment